zaterdag 14 juni 2014

Chocoladecake


Morgen komen mijn ouders en schoonouders op de koffie. Ik vind het leuk om iets bij de koffie te serveren en dat iets zou ik dan graag zelf willen eten. Iets halen bij de supermarkt zit er voor mij niet in. De enige koekjes die ik mag eten zijn bitterkoekjes en die heb ik de laatste jaren genoeg gegeten. Sinds kort verkoopt de bakker op de hoek ook spelt koekjes, maar die vertrouw ik niet helemaal. Trouwens die kunnen nooit zo lekker zijn als zelf gemaakte baksels.

Dus ik moet zelf aan de bak. Vriend lief had om cake gevraagd, ik zag pure chocolade liggen in de supermarkt (cacao allergie vergeet ik even voor het gemak) en dacht aan brownies. Eenmaal thuis gekomen vond ik brownies toch iets te bewerkelijk met het apart kloppen van het eiwit, eigeel en het au bain-marie smelten van boter en chocolade. Het is dus toch cake geworden, chocolade cake om specifiek te zijn. 

Ingrediënten

150 gram zachte boter
150 gram fijne kristal suiker
1 zakje vanille suiker (7 gram)
3 eieren (1 ei is ong. 50 gram)
150 gram spelt bloem
1 gram zout
100 gram pure chocolade (minstens 70%)
handje walnoten (naar keuze)





Zo bereid je het

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Vet je bakvorm goed in met zachte boter.


Snijd de chocolade in kleine blokjes en laat je deze au bain-marie smelten. Au bain-marie betekent dat je d.m.v. een waterbad de chocolade langzaam laat smelten. Wil je meer hierover weten, kijk dan even hier. Wanneer de chocolade gesmolten is, haal de vuurvaste schaal dan van de pan met water en laat de chocolade dan wat afkoelen (temperen).
Rooster in een koekenpan zonder boter of olie de walnoten tot ze beginnen te geuren. Plaats deze op een snijplank en laat ze wat afkoelen. 



Klop de zachte boter romig met een (hand) mixer. Voeg de suiker en vanille suiker toe en blijf kloppen totdat je een mooi romige massa krijgt. Mix hier één voor één de eieren door, voeg de volgende pas toe als je geen ei meer ziet. Dit kan er wat klonterig uit zien, maar dat komt allemaal goed. Wanneer alle eieren er door heen gemixt zijn, klop het dan nog een minuut goed door. 






Spatel hier voorzichtig de gesmolten chocolade door heen. Zeef het spelt bloem en zout beetje bij beetje bij het mengsel en spatel het iedere keer voorzichtig door. Hoe harder je dit doet hoe meer lucht er uit je cake verdwijnt en je wilt natuurlijk een luchtige cake. Wanneer al het bloem er door gemengd is, verdeel je cakebeslag over de vorm. Hak de walnoten grof en verspreid deze over het cake beslag.






Plaats je cake voor ongeveer 50 minuten in de oven. Wanneer de walnoten donker worden, dek het dan af met aluminiumfolie zodat het niet verbrand.
De cake is klaar wanneer je een saté prikker droog uit het midden van de cake haalt.

Let op iedere oven is anders, het kan daarom zijn dat het langer of korter in de oven moet.

Wanneer de cake klaar is, laat hem dan 5 minuten afkoelen op een rooster voordat je hem op een plank stort. Komt je cake moeilijk uit de vorm, help dan even mee door met een plat mes tussen het bakblik en de cake te snijden. 
Laat de cake afkoelen op een besuikerde plank (anders blijft hij plakken) of op een rooster.
Afgedekt blijft de cake zo'n 5 dagen goed, maar meestal blijft het hier niet zo lang liggen.




Eet smakelijk.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten