dinsdag 17 juni 2014

Pan pizza

Voor vandaag stond gepland om kip parmigiana te maken. Alleen kwam ik er na een relaxte zondagmiddag achter dat ik vergeten was om kip te halen. Geen zin om naar de supermarkt naar te gaan, dus dat is ruilen met de pan pizza van morgen. 




Pizzadeeg blijf ik lastig vinden om te maken. Spelt bloem/meel neemt in een andere verhouding vocht op dan tarwe bloem/meel. Wel zijn alle recepten gebaseerd op tarwe. Het is belangrijk om goed te kijken wat het deeg doet en hoe het er uit ziet. Pizzadeeg mag niet te vochtig zijn, dat is lastig met uitrollen, het blijft aan je blad en/of de roller plakken. Wanneer je ziet dat je deeg plakkerig blijft, voeg dan nog wat bloem toe.

Omdat er maar 1 pizza in de oven past en wij het gezellig om samen te eten maak ik altijd twee verschillende pizza's die we delen.


Ingrediënten pizzadeeg

250 gr. spelt bloem
250 gr. volkoren spelt meel
7 gr. gist
zout
250 ml lauw water (lichaamstempratuur; voelt niet koud en niet warm aan)
15 ml extra vergine olijfolie
evt. snuf oregano

Hoe bereid je het

Pizzadeeg kan je kneden met de hand of met een (hand) mixer. Wanneer je het met een mixer kneedt, zorg er dan wel voor dat je een deeghaak gebruikt. Kneden gebeurd altijd op een lage stand.


Meng in een kom of op het aanrechtblad de bloem, het meel, het water en de gist. Doe dit tot alles aan de deeghaak plakt of het één geheel is en los komt van de zijkant van de kom of aanrechtblad. Meng het zout erdoor en daarna de olie, het deeg zal zachter worden en weer gaan plakken. 
Kneed het deeg op matige snelheid tot het niet meer blijft plakken. Wanneer het blijft plakken, voeg dan nog wat bloem toe. 



Laat het deeg in een afgedekte kom (met vershoudfolie of een natte theedoek, anders droogt het uit) 1 uur rijzen op kamertemperatuur op een tochtvrije plek. Wanneer het volume verdubbeld is, is het deeg klaar voor gebruik. 

Bloem je werkblad en je handen in en haal het deeg uit de kom. Sla de lucht uit het deeg door het heel kort (max. 10 seconden) te kneden. Verdeel het deeg in 2 à 3 porties, afhankelijk van de gewenste dikte van de bodem.

Panpizza

Verwarm de oven voor op 250  ͦC.


Vet een grote koekenpan in met een beetje olijfolie. Leg een portie deeg in de koekenpan  en duw naar buiten tot de bodem bedekt is. 

Verdeel 2 el. rode pesto over de pizza bodem, laat ongeveer een halve cm. van de rand vrij. Beleg met geraspte kaas of mozzarella en een topping naar keuze. 


Bak de pizza 5 minuten op middelhoog vuur in de pan tot de bodem goudbruin en krokant is. Blijf dit regelmatig controleren, het kan soms hard gaan.
Laat de pizza op een met bakpapier beklede bakplaat/pizzaplaat glijden. Plaats de pizza midden in de oven en bak nog 15 minuten. 

Wanneer je meer ruimte in de oven hebt, kan je ook eerst de volgende pizza's in de pan bakken voordat je ze in de oven plaatst. Passen ze niet naast elkaar, zet ze dan boven elkaar en wissel halverwege de baktijd om.


Ik heb voor de volgende toppings gekozen: 
  • Asperges, champignons en geitenkaas
  • Spinazie, salami en champignons
Die met asperges is iets anders dan 'gewoon' stapelen op de bodem, hoe ik dat heb ik gedaan laat ik een andere keer zien.


Wat vond ik er van

De bodem was lekker luchtig en krokant. Zelf vond ik de bodem van de eerste pizza te dik, ben meer van de dunne bodems. Bij de tweede pizza was het vet van de salami op de pizza komen te liggen en met het snijden liep het onder de bodem langs. Hierdoor was de bodem niet meer krokant en eerder taai, maar heeft waarschijnlijk met de topping te maken. De dikte van de tweede pizzabodem vond ik wel goed. 
Doordat je de pizza eerst bakt in de koekenpan wordt de bodem lekker krokant. Iets wat mij meestal niet lukt als ik de pizza direct in de oven plaats en een krokante bodem is natuurlijk wel zo lekker.

Al met al zeker een succes, maar nog lang niet perfect. Pizza zal ik dus nog een paar keer blijven uitproberen. Het moet toch een keer lukken dat alle pizza's perfect uit de oven komen en niet zo af en toe als uitzondering.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten