zondag 15 juni 2014

Zomerse soep met ballen

Op vrijdag gaat vriendlief 's avonds altijd zwemmen. Dat betekent dat er een licht, maar voedzame maaltijd op tafel moet komen. Het liefst eet hij dan rond 18.00 uur, alleen lukt dat werktechnisch niet altijd. Wel handig om dan iets te hebben wat wanneer het wat langer warm gehouden wordt het niet gaat verpieteren. Soep is hier het juiste antwoord op. 


Qua soepen is het simpel met een allergie. Tenminste als je het leuk vind om zelf soep te maken. Wanneer je soep uit een pakje eet, dan wordt het lastig. Kant en klare soepen uit pak, zak of blik heeft voor mij een kleine optie. Tomaten crèmesoep of pittige tomatensoep zijn mijn keuzes, past niet echt in het voornemen om 365 dagen wat anders te eten. Voorheen waren er ook kleursoepen waar ik er een aantal van mocht hebben, maar die zijn er volgens mij niet meer. Zelfgemaakte soep met een pakje poeder wat je aanvult met water en verse groente en eventueel ballen en/of vlees zijn geen optie. Wat dat betreft alle pakjes met poeder zijn geen optie, daar wordt standaard tarwebloem o.i.d. aan toegevoegd voor de binding. Ik maak mijn soepen dus zelf; nog lekkerder ook :-) Let dan wel even op de bouillonblokjes, de merken gebruiken niet allemaal dezelfde ingrediënten. Dit verschilt zelfs per bouillon soort. Over het algemeen is Knorr voor mij geschikt, maar daar mag ik de vleesbouillon dan weer niet van.

Afgelopen vrijdag heb ik Italiaanse zomersoep met balletjes gemaakt. Een lichte soep en door de bonen en de hoeveelheid groente nog voedzaam en gezond ook. Ideaal voor het zomerse weer. 


Ingrediënten

2 el. olijfolie
300 gr. prei (dit kan je eventueel ook gesneden kopen, dat scheelt weer tijd)
1 teen knoflook
1,5 l. groentebouillon (getrokken van blokjes)
400 gr. cannellinibonen (ik heb minder gebruikt aangezien ik niet zo van bonen hou)
275 gr. rundersoepballen (kan natuurlijk ook zelfgemaakt)
250 gr. Snijbonen (dit kan je eventueel ook gesneden komen, als je snel een soep wilt maken)
1 citroen
klein handje peterselie

Zo bereid je het

Snijd de prei in ringen en was het zand eruit. Snij de knoflook fijn (met de pers kan natuurlijk ook)
en de snijbonen in smalle reepjes. Spoel de cannellinibonen af en laat deze uitlekken. 

Verhit 1 el. olie in een soeppan en fruit de prei en de helft van de knoflook 1 minuut. Voeg de bouillon, bonen en soepballen toe en breng aan de kook. Laat dit 10 minuten op laag vuur zachtjes koken. Voeg na 5 minuten de snijbonen toe. 

Boen ondertussen de citroen schoon en rasp de schil. Snijd de peterselie fijn. Meng de citroenrasp en peterselie samen met 1 el. olijfolie en de rest van de knoflook. Dit mengsel heet gremolata, wat traditioneel geserveerd wordt bij een Milaanse stoofschotel.

Breng de soep op smaak met peper en zout en serveer in kommen. De gremolata sprenkel je over de soep heen en zorgt voor een wat frisheid in de soep. Lekker met wat zelfgebakken spelt brood.

Eet smakelijk!

Wat vond ik er van

Ik vond het een lekkere soep, die zeker lekker is in de zomer. Met warm weer eet ik liever een salade dan een stevige stomende kom soep, maar voor deze soep gaat dat niet op. Zeker de gremolata zorgt voor een lekkere frisheid die de soep heerlijk licht maakt. Door de bonen is het zeker voedzaam en heb ik hier de hele avond op kunnen teren zonder trek te hebben in wat anders.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten