zaterdag 26 juli 2014

Verse speltpasta - home made

Spelt is populair en speltpasta dus ook. Daar staat tegenover dat spelt een bewerkelijk graan is met veel opbrengverlies. Door de warme winter (spelt heeft de winterkou nodig) is er een slechte oogst en is het een schaars product geworden. In combinatie met het concept vraag & aanbod en je begrijpt dat de prijzen over de kop gaan. Goede reden om regelmatig zelf pasta te maken vind ik en het is nog lekkerder ook!

Ingewikkeld is het niet, maar het kost wel even wat tijd. Deze tijd gaat met name zitten in het laten rusten van het deeg. Gelukkig kan je het deeg ook goed invriezen, 's ochtends uit de vriezer in de koelkast en 's avonds hoef je het dan alleen nog maar uit te rollen. 
Voor 100 gram pasta heb je 100 gram speltbloem en 1 ei nodig. De hoeveelheid kan je gemakkelijk aanpassen. Aangezien ik kook voor 2 personen en de recepten schrijf voor 4 personen komen de foto's niet overeen met de hoeveelheid.

Ingrediënten

400 gr speltbloem
4 eieren
snufje zout

Zo bereid je het

Plaats het speltbloem, de eieren en een snufje zout in een grote kom. 

Kneed het deeg op een lage stand goed door.

Blijf ongeveer 10 minuten kneden en het deeg zal verschillende constanties ondergaan.


Uiteindelijk zal het een soepel deeg worden. Het deeg mag niet kruimelen en ook niet aan je handen blijven plakken.

Wanneer het erg droog blijft voeg dan een klein beetje water toe (druppels) en laat het eerst weer goed door kneden voordat je weer water toevoegt. Is je deeg juist nat/vochtig voeg dan nog wat extra speltbloem toe.

Laat het deeg, gewikkeld in vershoudfolie, minimaal een uur rusten in de koelkast.


Verdeel het deeg in kleine porties.
Kneed het kort met de hand door, druk het deeg plat en haal het door de pastamachine op de laagste stand. Vouw het deeg dubbel en haal het nogmaals door de pastamachine op de laagste stand. 

Herhaal dit totdat het deeg zijdezacht aanvoelt.


Zet de pastamachine op de volgende stand (2) en haal het deeg er door heen. Zet de machine op stand 3 en ga zo door totdat de pasta de gewenste dikte heeft. 


Leg de vellen pasta op keukenpapier op je werkblad. Direct op je aanrecht blijft het plakken, evenals op vershoudfolie of aluminiumfolie.


Nu kun je er alles mee maken wat je wilt. Bijvoorbeeld tortellini, pasta met chorizo of tagliatelle met gegrilde groente.


Wanneer je er spaghetti of tagliatelle mee maakt moet het ongeveer 6 à 7 minuten koken in een pan met ruim water en zout. 

Eet smakelijk!


Dit vond ik er van

Ondanks dat ik al vaak zelf pasta heb gemaakt blijf ik het lastig vinden om de juiste structuur van het deeg te krijgen. Speltbloem reageert toch anders dan tarwebloem. Vaak ben ik te ongeduldig en heb ik het idee dat het deeg te droog is en doe ik er nog wat water bij waardoor het juist te nat wordt. Gelukkig kan je hier dan weer wat bloem bij doen waardoor het weer in balans komt. 
Ik zou eigenlijk wat vaker zelf pasta willen maken, doe het nu ongeveer eens per 2 weken. Dat is eigenlijk best regelmatig, maar het mag van mij wel vaker zo lekker vind ik het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten