zondag 24 augustus 2014

Appelflappen

Van de appels die ik laatst van mijn collega had gekregen en waarvan ik appelmoes heb gemaakt had ik er nog een aantal over. In combinatie met wat bladerdeeg was ik over had van de zalm en croute (recept volgt) had ik snel een snack bedacht; appelflappen. Voor een lekkere appelflap hoeft het echt geen oud & nieuw te zijn vind ik.  
 
Het principe van appelflappen is heel simpel. Bladerdeeg plakjes, appelstukjes erin, dubbelvouwen en bakken. Toch is het iets lastiger als je geen bladerdeeg in de supermarkt kan halen, maar als je daar eenmaal aan gewend bent valt het ook wel mee. Minstens één keer per maand maak ik wel een portie bladerdeeg, als het niet vaker is. Wanneer je toch ergens bladerdeeg maakt is het gemakkelijk om een dubbele portie te maken zodat je ook een portie appelflappen kan maken. 

Met één portie bladerdeeg kan je ongeveer 10 appelflappen maken.

Ingrediënten

1 portie bladerdeeg
3 grote appels
2 tl kaneelpoeder (naar smaak)
2 el suiker (naar smaak) + wat extra om te bestrooien
citroensap
1 ei

Zo maak je het

Verwarm de oven voor op 180 ͦC.

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd ze in extra kleine blokjes. Doe de blokjes in een kom en besprenkel ze met citroensap (tegen verkleuring). Breng op smaak met suiker en eventueel kaneel. 

Rol het bladerdeeg uit in een rechthoek en snijd met een pizzames (zo'n rol ding) of een scherp mes vierkantjes van ongeveer 10 bij 10 cm. 

Leg op ieder plakje bladerdeeg in de hoek een schepje appel, maar houd 1 cm van de randen vrij.
Kluts het eitje met een vork. Bestrijk de randen van plakje bladerdeeg met ei en vouw deze dubbel zodat er een driehoek ontstaat. Druk de randen goed vast.
Bestrijk de appelflappen met het geklutste ei en bestrooi met kristalsuiker.

Bak in 15 minuten de appelflappen goudbruin in de oven.

Eet smakelijk!

Wat vond ik er van

Appelflappen zijn altijd lekker! Het was zeker al een behoorlijke tijd terug dat ik deze had gegeten en ik heb er ook echt van genoten. Voor mij is het niet mijn favoriete snack, maar zeker lekker voor de afwisseling. Ik verbaas mij er altijd over hoe klein je de stukjes appel eigenlijk moet snijden om de plakjes enigszins goed dit te kunnen plakken. Ook dit keer ging ik hier in eerste instantie de mist mee in. 
Het is handig om de uitgesneden plakjes bladerdeeg alvast op bakpapier te leggen aangezien dit sneller aan je werkblad blijft plakken dan bladerdeeg uit de supermarkt. Zeker wanneer je een warme keuken hebt zoals ik is dit verstandig. 
Omdat dit toch wel een gemakkelijk recept is, maak ik het wel vaker. Bijvoorbeeld als ik vooraf al weet dat ik bladerdeeg overhoud. Ook als ik appels heb liggen die op moeten en ik moet toch bladerdeeg maken is het gemakkelijk om wat extra hiervoor te maken. Persoonlijk zal ik niet zo snel hiervoor bladerdeeg maken, maar dat komt puur omdat ik geen super fan ben van appelflappen an sich. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten