woensdag 13 augustus 2014

Frustratie in de Zweedse supermarkt

Wij zijn net terug van drie weken Zweden. Heb mij super goed aan mijn dieet gehouden, niet (bewust) gesteggeld. Toch zijn er wel moeilijke situaties geweest. Zoals ik in een eerdere blog al heb aangegeven heeft het op vakantie kunnen eten wat voorbereiding nodig. In ons 'eet krat' stond 1 kilo speltpasta en 10 pakjes speltcrackers met zonnebloempitten. Daar kan ik in ieder geval even mee vooruit. In principe gaat het allemaal goed, ontbijt met muesli, fruit en yoghurt of kwark;  Maak ongeacht waar we heen gaan 's ochtends een lunch pakketje met de vooraf meegenomen crackers. Kan 's avonds redelijk uitgebreid koken en kom weinig verleidingen tegen. Na ongeveer twee weken krijg ik het moeilijk, ik heb zin in brood.

Na een relaxte dag aan het water gaan we naar de supermarkt. Ik heb een beetje trek wat natuurlijk niet mee werkt. We lopen naar de broodafdeling voor vriendlief en het ligt er vol met verse kaneelbroodjes, croissantje, muffins en meer van dat lekkers. We zoeken broodjes uit en ook in dit assortiment is de keuze reuze. Ik begin te balen. Ik heb zin in brood, maar kan niets halen. 
 









Snel lopen we door naar de vis/vlees afdeling en door naar de groente en het fruit. Na veel mooie groentes hebben uitgezocht besluiten we om nog wat te knabbelen uit te zoeken. Door naar de chips en ik zie ook nootjes liggen. Dit heeft toch mijn voorkeur. Ik kom uit bij droog geroosterde amandelen. Mooi, dat is zeker zonder pinda-olie. Voor de zekerheid check ik nog de ingrediënten en zie tot mijn spijt vetemjöl staan. Waarom gebruiken ze tarwebloem bij het roosteren van amandelen? Ook andere smaken/zakjes hebben vetemjöl tussen de ingrediënten staan. Wanneer dit niet het geval is hebben ze wel gebruik gemaakt van jordnötsolja (pinda-olie). Gefrustreerd leg ik de zakjes terug en vriendlief ziet een heel schap met 'verse' noten en gedroogd fruit wat je zelf kan scheppen. Ik wordt weer enthousiast, maar ook hier zit niets tussen wat ik mag hebben. 


We lopen weer terug naar de chips en zoeken daar wat lekkers uit. Ondanks de grote maxi supermarkt is hier de keuze beperkt. Veel van hetzelfde merk. We vinden wat lekkers, maar ook hier is vetemjöl in verwerkt. We zien mijn favoriete smaak (salt & vinegar), maar ook deze is ongeschikt. Na nog wat smaken gecheckt te hebben pak ik geïrriteerd de original. Ingrediënten: aardappels, zonnebloemolie en zout. 


Achteraf ben ik trots op mijzelf dat ik alle verleidingen heb weerstaan. Op dat moment was ik boos op mijn allergie, geïrriteerd dat ze zoveel toevoegingen gebruiken in hun producten en gefrustreerd dat ik het weer met een cracker moest doen in plaats van een heerlijk vers broodje. 

Foto's zijn in een andere supermarkt gemaakt en komen niet helemaal overeen met de situatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten