zondag 10 augustus 2014

Groene curry


Het lijkt erg lastig om zelf je curry pasta te maken. Je hebt er veel kruiden voor nodig, die je vast niet allemaal in je keukenkastje hebt staan. Ik kwam er achter dat het eigenlijk best wel mee valt. De meeste specerijen heb ik standaard in mijn keukenkastje staan en ik heb er maar één bij hoeven te halen. Ook qua tijdinvestering vind ik het erg mee vallen. 

Met een curry kan je verder eindeloos variëren met verschillende groenten, met kip, rundvlees of garnalen het is allemaal mogelijk. Ik heb een curry gemaakt met flink wat kipfilet, sperziebonen, fijn tuinerwten en rode paprika.

Ingrediënten

2 kipfilet
1 ui
1 rode paprika
200 gr sperziebonen
100 gr fijne tuinerwten
1 blik kokosmelk


Curry pasta
1 tl komijn
2 tenen knoflook
1 tl garam massala 
½ tl kerriepoeder
1 tl gemalen koriander
2 kardemon peulen
citroenrasp van een hele citroen
citroensap van een halve citroen
1 rode peper
1 cm gember
zeezout
olijfolie


Zo bereid je het

Snijd de knoflook, rode peper en gember fijn. Maal alle ingrediënten voor de currypasta fijn in een vijzel. Voeg wat extra olijfolie toe wanneer de massa te droog is, Blijf maken tot de pasta fijn is.


Maak de sperziebonen schoon, snij de ui in ringen, de paprika en de kipfilet in blokjes. Bestrooi de kip met zout en bak deze in een hete wok met wat olijfolie.
Voeg de ui en paprika toe en bak deze kort mee. Voeg de sperziebonen en de fijne tuinerwten toen en bak ook deze mee. 

Voeg de currypasta toe en laat de smaken goed in de kip en groente trekken. 

Blus het af met de kokosmelk, breng het aan de kook en laat het ongeveer 15 minuten pruttelen.


Lekker met zilvervliesrijst. 
Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Het was de eerste keer dat ik zelf currypasta heb gemaakt en ik wist niet dat het echt zo gemakkelijk was. Het is natuurlijk iets meer werk dan de kant en klare pasta uit de supermarkt, maar ik vond dat er ook meer smaak aan zat. 
In tegenstelling tot de pasta met chorizo vond ik het deze keer niet extreem pittig, maar juist goed op smaak. Vriendlief vond deze juist aan de pittige kant en had liever gezien dat er wat minder rode peper doorheen was verwerkt. Wanneer je het minder pittig wilt hebben kan je natuurlijk de zaadjes uit de peper halen en/of een stukje gebruiken i.p.v. de gehele peper.

Op de planning staat om vaker zelf een curry te maken, maar ik vind het nog wel spannend om met de smaken te experimenteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten