maandag 4 augustus 2014

Mayonaise maken

Je staat er niet bij stil, maar zelfs in of misschien juist in, mayonaise zitten veel toevoegingen waardoor ik de meeste niet kan eten. Ze gebruiken plantaardige olie, welke regelmatig sojaolie is of ze voegen tarwebloem toe om de saus langer goed te houden. Over het algemeen mag ik de meeste sauzen van Calvé, maar niet allemaal. Als het gaat om de mayonaise dan is deze goed ook al wordt hier soms ook gebruik gemaakt sojaolie zonder dat dit vermeld staat op het potje.

het begin haalde ik regelmatig een klein potje mayo, maar tegenwoordig maak ik het steeds vaker zelf. Ben ik aan het koken en kom ik er halverwege achter dat ik geen mayonaise in huis heb, maar het wel wil gebruiken. Dan maar zelf maken, het is namelijk helemaal niet veel werk en nog lekkerder ook. Het enige jammere vind ik dat het zo beperkt houdbaar is, toch kan je dit ook oplossen door het met een eetlepel kant en klare mayonaise te mengen. 

Ingrediënten

1 eidooier
1 tl azijn (ik gebruik vaak dragonazijn)
1 tl mosterd
½ l zonnebloem olie

Zo bereid je het

Meng in een grote schaal de eidooier, azijn en mosterd met elkaar met een garde tot het een egaal mengsel is. 


Voeg gedruppeld de zonnebloemolie toe en blijf goed kloppen. 

Hoe steviger het mengsel is, hoe meer olie je gelijktijdig kan toevoegen. Wanneer je merkt dat het te olieachtig wordt, voeg dan even geen olie toe maar klop tot het een weer een stevige massa is. Ga dan weer verder met het toevoegen van de olie. 

De mayonaise is klaar wanneer het een mooie egale massa is en jij vind dat hij goed smaakt. Het kan dus zijn dat je wat meer of minder zonnebloemolie nodig hebt. 


Met een staafmixer

Het is nog makkelijker met een staafmixer.
Plaats alle ingrediënten (incl. zonnebloemolie) in een maatbeker en ga een paar meer met de staafmixer er door heen.

Wanneer je mayonaise klaar is kan je er nog verschillende smaken doorheen roeren. 
Bijvoorbeeld yoghurt, fijngehakte dragon of truffel.

Dit vond ik er van

Als ik eerder had geweten dat mayonaise echt zo makkelijk te maken is, dan was ik veel eerder overgestapt op de zelf gemaakte versie. De smaak is een stuk beter, het smaakt puurder zoals mayonaise hoort te smaken. Dat het zo simpel is, dat had ik niet verwacht als je de ingrediënten lijst bekijkt op een potje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten