zondag 14 september 2014

Goddelijke spareribs

Vroeger, in de tijd dat mijn allergie nog niet bestond, was ik dol op spareribs. Verse van de slager en goed gemarineerd, daar kon ik echt van genieten. Helaas zijn die spareribs gemarineerd met ketjap of een equivalent en mocht ik die niet meer eten. In restaurants hetzelfde verhaal, dus ook geen optie. 'Gelukkig' heeft de AH ook 'verse' spareribs en deze hebben geen ingrediënten die bij mij op de blacklist staan. Alleen zijn ze ook niet echt heel lekker. Hierom hebben het maken van spareribs jaren op mijn wishlist gestaan, ik wist alleen niet hoe. 


Ik had wel eens ergens gelezen dat je ze moet koken, "tja, in welke pan gaat dat passen?". Alles in de oven gaat bij mij vast niet passen, we hebben maar een kleine combi-magnetron. Uiteindelijk won mijn nieuwsgierigheid, hoe te maken, het van de eventuele obstakels. Achteraf begrijp ik niet waarom ik hier zo moeilijk over heb gedaan, maar dat is achteraf. Ik heb een heerlijk recept gevonden op 24kichten, zou graag zelf met de eer strijken, maar dat gaat in dit geval niet op.

Het belangrijkste bij het maken van deze spareribs is tijd en geduld. Het kost niet veel tijd, maar je moet er wel ruim op tijd mee beginnen. Minimaal 3 uur in de marinade en 2,5 uur in de oven maakt het niet een gerecht wat je op het laatste moment maakt. Het resultaat wat je krijgt als je je aan marinade en oventijd houdt is echt goddelijk. Wat ik er van vond beschrijf ik uitgebreid onder het recept.

Ingrediënten

3 kg spareribs

Marinade
1 el paprikapoeder
½ el komijnzaad
1 el uienpoeder
1 el knoflookpoeder
1 tl chilipoeder
1 el oregano
1 el grof zeezout
1 el bruine suiker

Barbecuesaus
450 ml tomatenketchup
50 ml worcestershire saus
5 el basterdsuiker
2 el scherpe Franse mosterd
1 tl knoflookpoeder
1 tl gemalen komijn
2 takjes tijm
450 ml water

Zo bereid je het

Verwijder het membraam van de spareribs. Dit is het vlies aan de holle kant van de ribben. Stamp met een vijzel de specerijen en het zout. Wrijf de spareribs in met het specerijenmengsel en laat ze minstens 3 uur marineren. 

Verwarm de oven voor op 190 ͦC. Giet ongeveer 1 cm water op een bakplaat en leg hierin de ribben met de bolle kant naar boven. Dek de spareribs af met aluminiumfolie en laat ze ongeveer 2,5 uur gaar worden in de oven. Bestrijk de spareribs met barbecuesaus en leg ze nog even onder de grill (of op de barbecue), zodat ze een mooi glanzend laagje krijgen. 


Barbecuesaus
Laat alle ingrediënten voor de barbecue circa 30 minuten zachtjes koken tot een glanzende saus. Indien nodig, verdun de saus dan met wat water. Verwijder voor gebruik de tijm takjes. 
Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Het was heerlijk, of eigenlijk goddelijk. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zulke lekkere spareribs heb gegeten. Het vlees viel van het bot af, was lekker sappig en mals. Uiteraard doet goed vlees ook wonderen, maar wow wat was dit lekker. Behalve dat het even duurt voordat het klaar is, is het wel super simpel. Alleen op tijd aan denken, maar verder doen de marinade en de oven doen het werk. Je hebt trouwens ook geen rare specerijen nodig, alleen de uienpoeder stond niet in mijn keukenkastje. 
We hebben het gegeten met zelfgemaakte friet en een simpele salade van paprika en veldsla. Een goede combi! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten